Een betrouwbaar en effectief zaaksysteem

De overheid heeft bepaald dat inwoners en bedrijven vanaf 2017 hun officiƫle aangelegenheden digitaal moeten kunnen regelen. Het invoeren van een zaaksysteem is een enorme verandering in de cultuur van een organisatie, het is niet zomaar een overstap naar een digitaal systeem.

Een zaakgerichte gemeente is voor veel lage overheden een hoofdpijn traject. Het is een innovatie die gepaard gaat met veel inzet, geduld en doorzettingsvermogen. Zaakgericht werken is gebaseerd op twee belangrijke factoren. Een organisatie die bereid is te investeren in werknemers die, dit verandertraject naar zaakgericht werken ondergaan en een zaaksysteem dat betrouwbaar en effectief is.

Op het moment dat een burger de gemeente benadert voor een dienst, telefonisch, bij de balie of digitaal dan is het, het efficiƫntst als deze dienst op dezelfde manier ingevoerd en afgehandeld wordt.
Aanvragen worden automatisch met behulp van het zaaksysteem geregistreerd, gecontroleerd en afgewerkt (front-Office). Relevante gegevens over een aanvraag zijn te vinden in het Gegevensmagazijn. Bovendien is het mogelijk om gegevens uit te wisselen met andere systemen van derden. Het beveiligen van informatie is een cruciaal punt binnen het zaaksysteem. Door het invoeren van een machtiging wordt bepaald wie bepaalde informatie opvraagt en inziet. Het klantcontactcentrum heeft d.m.v. een verbinding met het antwoordportaal mogelijkheid, de benodigde gegevens van een lopende aanvraag in te zien.

Quarant.nl is de partner die de gemeente kan ondersteunen in dit complexe en uitdagende traject. De professionals van quarant.nl hebben de vakkennis om u te begeleiden bij zowel de invoer als uitvoer van dit innoverende traject.